Od 1 maja 2021 r. będą obowiązywać nowe etykiety energetyczne dla opon

  • Przez Anna Bogusz
  • Opublikowany 2 lata temu

Od 1 maja 2021 r. zaczną obowiązywać nowe, unijne przepisy dotyczące etykietowania energetycznego opon (Rozporządzenie 2020/740). Podkreślają one przede wszystkim efektywność paliwową, bezpieczeństwo i emisję hałasu opon.

To aktualizacja etykiety dla opon do samochodów osobowych i dostawczych wprowadzonej po raz pierwszy w 2012 r. Nowe przepisy wymagają, aby oznakowane były również opony do autobusów i ciężarówek. Pojawia się też nowy piktogram, który będzie używany w stosownych przypadkach, w celu wyróżnienia opon nadających się do użytku na śniegu lub w ekstremalnych, oblodzonych warunkach. Na etykiecie został utrzymany systemem klasyfikacji oznaczony kolorami, stosowanymi m.in. w etykietach dla sprzęty AGD. W porównaniu do poprzedniej etykiety, system ten został zredukowany ze skali 6-klasowej do skali 5-klasowej i pokazuje klasę efektywności paliwowej i współczynnik oporu toczenia oraz klasę przyczepności na mokrej nawierzchni. Ukazano też wartości pomiarowe zewnętrznego hałasu toczenia w decybelach (dB).

źródło: Komisja Europejska

Etykieta ma pomóc konsumentom w uzyskaniu lepszych informacji przy zakupie nowych opon. Wskazanie oporu toczenia jest wskaźnikiem efektywności energetycznej opony i tym samym oferuje potencjalne korzyści w postaci niższego zużycia paliwa i wydłużenia odległości jaką mogą pokonać pojazdy elektryczne między punktami ładowania. Pomiar przyczepności na mokrej nawierzchni to oczywisty pomiar bezpieczeństwa, ale jest to też element, który niełatwo idzie w parze z najbardziej efektywnymi oporami toczenia.

Aby uwzględnić zapasy opon wyprodukowanych przed majem 2021 r. opony do samochodów osobowych i dostawczych ze starą etykietą mogą być nadal sprzedawane do końca 2021 r.

źródło informacji i treści: Komisja Europejska, informacja z dn. 29.04.2021

Polecane produkty