Nowe etykiety dla opon

  • Przez Anna Bogusz
  • Opublikowany 5 lat temu

Nowy system znakowania opon samochodowych i ciężarowych ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów oraz ma na uwadze zwiększenie oszczędności paliwa, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem.

13 listopada 2019 r. posłowie Parlamentu Europejskiego z Komisji Przemysłu i Badań Naukowych oraz fińskiej prezydencji Rady nieformalnie uzgodnili ustawodawstwo. Zgodnie z nowymi przepisami etykiety dla opon będą musiały zawierać informacje nt. oszczędności paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz zewnętrznego hałasu toczenia. W przyszłości do etykiety planuje dodać się takie informacje jak: przebieg, ścieranie opon, przyczepność na śniegu i lodzie. Dane dotyczące przebiegu i wydajności ścierania zostaną dołożone, gdy stanie się dostępna metoda testowa.

Etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane we wszystkich sytuacjach, w których sprzedawane są opony, w tym przez Internet, i powinny być zaopatrzone w kod QR dla łatwego skanowania.

Celem nowej ustawy, która nie została jeszcze formalnie przyjęta, jest zwiększenie świadomości konsumentów i ulepszenie nadzoru rynku w całej UE, aby czerpać potencjalne korzyści dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Ścieranie opon podczas użytkowania jest znaczącym źródłem mikro-tworzyw sztucznych, które są szkodliwe dla środowiska.

Nowy system etykietowania miałby również zastosowanie do pojazdów ciężarowych (tak zwane opony C3), które obecnie nie są objęte wymogami UE dotyczącymi etykietowania. Pojazdy ciężarowe odpowiadają za duży procent emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu. Ponieważ opony C3 zużywają więcej paliwa i pokonują więcej kilometrów rocznie niż C1 (samochody osobowe) i C2 (lekkie samochody dostawcze), mają one większy potencjał pod względem zmniejszenia zużycia paliwa i emisji.

Sprawozdawczyni Henna Virkkunen (EPP, FI) powiedziała: „Nowa etykieta energetyczna dla opon umożliwia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów. Na przykład informacje o zużyciu paliwa przez oponę pomagają konsumentom ograniczyć emisje i zaoszczędzić pieniądze, ponieważ opony przyczyniają się do 20-30% zużycia paliwa przez pojazd. Problem mikroplastików uwalnianych z opon to kolejny ważny aspekt. Cieszę się, że wszystkie instytucje zgodziły się umieścić mikroplastiki na etykiecie tak szybko, jak to możliwe, gdy tylko dostępne będą niezawodne metody i standardy testowania. ”

Nieformalne porozumienie musi teraz zostać zatwierdzone przez Komisję Przemysłu Parlamentu Europejskiego i Komitet Stałych Przedstawicieli Rady (COREPER). Jeżeli zostanie ono zatwierdzone zarówno przez Parlament, jak i Radę, będzie miało zastosowanie od 1 maja 2021 r.

źródło: Parlament Europejski

Polecane produkty