- Przez Anna Bogusz
- Opublikowany 4 lata temu
Bardziej paliwooszczędne opony to mniej emisji – proponowane nowe etykiety opon UE pomogą je wybrać, informując o efektywności paliwowej, przyczepności na mokro i poziomie hałasu.
Zgodnie z porozumieniem paryskim, UE zobowiązała się do 2030 r. ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 40% w porównaniu do poziomów z 1990 roku. Transport drogowy odpowiada za ok. 22% emisji gazów cieplarnianych w UE; transport jest jedynym sektorem, w którym emisje są wyższe niż w 1990 roku. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., do tego czasu UE chce zmniejszyć emisje z transportu o 60%, w porównaniu z poziomami z 1990 roku.
Opony odpowiadają za od 20% do 30% zużycia paliwa przez pojazd, dlatego wybór bardziej efektywnych paliwowo opon może pomóc zmniejszyć emisje z transportu. Aby pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji, UE wprowadza nowy system etykietowania opon.
Etykiety będą zawierać informacje na temat efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, w skali od A do G (podobnie do etykiet energetycznych dla urządzeń gospodarstwa domowego), a także informacje o ich poziomie hałasu zewnętrznego, wyrażonym w decybelach.
Informacje na temat przyczepności na śniegu i lodzie mogą być dodane w przyszłości, a także informacje dotyczące przebiegu i ścierania (odpowiedzialnego za zanieczyszczenie mikroplastikiem), gdy dostępna będzie metoda testowania.
Etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane podczas transakcji sprzedaży opon, w tym również przez Internet, i powinny zawierać kod QR dla łatwego skanowania.
Parlament Europejski zatwierdził nowy system etykietowania 13 maja. Nowe przepisy wejdą w życie 1 maja 2021 roku.
źródło informacji i tekstu: Parlament Europejski